woensdag 19 mei 2010

De ijsheiligen waren streng dit jaar

Afgelopen weekend was het weer zodanig opgeknapt dat het prettig toeven op de tuin was. Tot die tijd regen en kou. Het viel me alles mee van wat er nog gegroeid was na deze kleine ijstijd. Zou het dan toch waar zijn van die ijsheiligen, na 15 mei werd het dit jaar aanzienlijk warmer. Tenminste overdag dan, 's nachts is het nog rond 5 graden en dan hebben we het over 16 mei 2010




Bloeiende aardbeien, ondanks de kou doen ze hun best.



Langzaam maar zeker groeiende tuinbonen en kapucijners. Ook de doperwten laten wat van zich zien



Ook de aardappelen trotseren de koude nachten.

In de zon was het goed werken. Irv heeft een deel van de paden aangepakt, ontdaan van gras en andere onwenselijke begroeiingen. Ook de strijd regen de guldenroede is verder gestreden, nog even en de overwinning is daar.

De flessentest: van mijn thuis voorgekweekte andijvie heb ik er een aantal in een minikasje gezet, een doorgeknipte petfles. Nu afwachten wat beter is. Toen ik maandag 17 mei ging controleren was er al één (kas)plantje in de fles gekortwiekt door een onvindbare slak. We wachten af,  ik denk niet dat je na 2 dagen al verschil ziet.



De flessentest



Verder heb ik wat bloemetjes overgeplant van thuis naar de volkstuin: akelei, vrouwenmantel en rode tuinmelde. 

Natuurlijk is er veel zaad de grond in gegaan, na 15 mei kon ik me uitleven op alles wat nog niet mocht of waar ik nog geen tijd voor had, namelijk: prinsessebonen (stok),mais, knolvenkel, tweede rijtje bieten, boerenkool, koolraap, courgette, sla, knolselderij, augurken en waarschijnlijk nog een en ander dat ik ben vergeten. Zoals dille en nog een extra maaltje tuinbonen,
Ook heb ik tussen de narcissen oost-indische kers gezaaid, is er weer fris groen en fleurigheid als de narcissen geel worden en afsterven.

De rabarberbladeren die ik zondag had neergelegd leverden maandag nog niet zoveel slakken op. Ik hoop dat de slakken zich snel eronder gaan verstoppen. Dat doen ze voor heet laatst als ik naar de tuin kom.

Ik wil nog wel graag ff melden dat ik blij ben met een man die ervan houdt zich uit leven op taaie klei en weerbarstige graspollen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten