donderdag 2 april 2015

Zin in spinazie

Deze week ben ik tussen alle stormen door toch maar even naar de tuin gefietst. Ik had zin in spinazie.
Voor mij is spinazie kopen ongeveer het laatste wat ik doe, om dat te kunnen voorkomen is er werk aan de winkel. Spinazie zaaien dus!

Ik had de bedden in de tuin al opgemaakt, het was dus een koud kunstje om het te zaaien. Ik meng altijd mest door de grond onder de spinazie. Ik maak langs de pootlijn een geul voor het zaaien, de bodem van de geul heb ik losgemaakt en ik heb er koemestkorrels doorheen gemengd. Een prima zaaibodem voor de spinazie. Toedekken en omdat er regen voorspeld was, heb ik geen water gegeven, dat mag moeder natuur doen.

Ui

Ik heb ook uit gezaaid. De pootuien zet ik later uit, maar nu vond ik het een goed moment voor zaaien. Uien houden niet van verse mest, dus die zaai ik gewoon in een geultje. Ik vind uien lastig zaaien, doordat het zwarte zaadjes zijn, ze zijn lastig te zien. Je weet niet goed of je dik of dun aan het zaaien bent. Uitdunnen is overigens geen probleem. Je hebt verse stengeluitjes over een tijdje.
Strak in de rij, naambordje aan het begin, stokje voor het eind


Sla

Ik heb ook sla gezaaid, dat was een wat riskantere onderneming, tussen de stormen was het niet echt windstil zullen we maar zeggen. Laag bij de grond met de wind mee zaaien is mijn methode. Over een paar weken weten we of die methode geresulteerd heeft in een rijtje of een veldje sla.

Radijs

Net als sla kun je nooit genoeg radijs hebben, je kunt het al vroeg zaaien en het geeft snel oogst. Na de radijs kan ik er nog wat anders kweken. Sla en radijs zaai ik met regelmatige tussenpozen, nou ja regelmatig...laten we met tussenpozen zeggen. Zodat ik het hele jaar door een verse salade kan maken.

Ongedierte

Er woont wat gespuis op mijn tuin, soms zijn ze nuttig, soms zijn ze schadelijk en soms combineren ze de combinatie. Ik kwam deze larve tegen. Ik dacht dat het een keverlarve was, maar bij het zoeken op internet kom ik ook afbeeldingen tegen dat het een larve van een mot is. Ik ga er vanuit dat het beest van plantenwortels leeft. Alleen helaas voor deze gaat hij dat niet doen van mijn planten. Hij is netjes over het hek gezet om daar verder te eten....of als voedsel voor een vogel te dienen.
Ik verneem graag wie of wat deze larve is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten