donderdag 9 april 2015

Piepers poten

De aardappels die ik had voorgekiemd moesten nodig de grond in. Het weer werkte mee, dus de ideale omstandigheden om de jongens te begraven. Als je niet hebt voorgekiemd is het nu wel de goede tijd om aardappels te poten. Het blijkt dat er een hogere opbrengst is bij voorkiemen, maar of je het verschil merkt als moestuinier kun je je afvragen. Dus zonder voorkiemen nu planten.

Aardappels zoals ik ze kreeg geleverd

Na een week of 6 voorkiemen krijg je dit






























Een van de aardappelrassen Arran Pilot waren nogal in grootformaat aangeleverd. Ik heb me moeten inhouden ze niet al te koken. Aardappels worden per gewicht gepakt. De consequentie was dat ik een paar knotsen had, en met aardappels is het wel zo hoe meer planten hoe meer knollen.
Om toch meer aardappel planten te kunnen kweken heb ik de aardappels doorgesneden en er voor gezorgd dat aan ieder deel een paar spruiten zitten. Ik heb ze een paar dagen laten indrogen om te voorkomen dat ze meteen gaan rotten in de grond, of dit echt nodig is weet ik niet. Maar ja, je probeert wat.

Doorgesneden voor meer aardappel planten
















Ik heb de grond bemest met koemest korrels, en extra wat kalium en wat stikstof. Dus het worden gigapiepers dit jaar.

Overal staat beschreven dat je aardappels in ruggen moeten aanplanten en dan vervolgens nog eens moet aanaarden tijdens de groei. Ik doe het niet en heb het nooit gedaan. Ik zet ze iets dichter bij elkaar dan voorgeschreven, ongeveer 30-40 cm in de rij en de rijen ook ongeveer 40 cm uit elkaar. Maar eigenlijk weet ik de afstand niet precies, ik neem de lengte van mijn handschepje.

Drie bedden naast elkaar nog even geduld dus
















Ik laat de rijen wel verspringen dan is er iets meer ruimte tussen de aardappels. Ondanks dat ik me niet altijd aan de regels houd, ben ik erg tevreden over de opbrengst.
Bijkomend voordeel is dat ik niet hoef te wieden, het aardappelloof concurreert het onkruid er met gemak uit.

De rijen verspringen voor meer ruimte




















Ik heb de gaten nog wel dichtgemaakt voor ik naar huis ging. Je kunt tegenwoordig niemand of niets meer vertrouwen, voor je het weet zijn ze weg.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten