vrijdag 10 april 2015

Dahlia's

Sommige mensen vinden dahlia's lastig omdat je ze in het najaar moet rooien voor het gaat vriezen en laten overwinteren.
Ik vind het vrij makkelijk, maar ja wie ben ik. Het is een klein beetje extra werk, leuk om te doen en de beloning aan het eind van de zomer is groot.

sommige knollen heb ik zo'n 5 jaar




















Van de meeste dahlia's die ik heb weet ik de naam. Ik heb ze gekocht of gekregen en netjes naamlabels bij de knollen bewaard. Ik bewaar dahliaknollen in kranten gewikkeld in een papieren zak op een koele plaats, mijn serre.

Netjes verpakt en gelabeld




















Deze week heb ik ze uitgepakt en ben ik ze gaan oppotten. Ik gebruik een mengsel van potgrond en eigen gemaakte compost. Netjes in potten zet ik ze in de serre die nu begint op te warmen. Zo kunnen ze vast gaan uitlopen. Als de ijsheiligen voorbij zijn half mei kunnen ze de tuin in en vrolijk verder groeien.

wachten op de warmte van de zomer




















Dit doe ik in de hoop dat ze eerder gaan groeien en dus gaan bloeien, want daar is het om te doen.
Ik heb ook een aantal knollen van onbekende soort. Vorig jaar had ik dahlia's gezaaid en deze hebben mooi knollen gevormd. Deze plant ik eind april begin mei uit, direct in de volle grond. Een eventuele nachtvorst kan geen kwaad, dat wordt pas riskant als het groen boven de grond komt.

En dan maar zien of het voortrekken echt eerder bloei geeft of dat het weinig uitmaakt.

Het nadeel van zaaidahlia's is dat je niet weet wat je krijgt. Dat is ook een voordeel dan kun je verrast worden door de variatie aan kleuren en bloemvormen. Knollen worden vaak op naam aangeboden, dan is de verassing eraf, maar je weet wel precies wat er komt.


Samenvattend:

  • Dahliaknollen kun je voortrekken op een vorstvrije plaats in potten.
  • Je kunt dahlia's direct ter plaatse uitplanten. Vanaf eind april, begin mei
  • Dahlia's zijn goed te kweken uit zaad, je hebt hetzelfde jaar al bloemen
  • Dahlia's voor de vorst rooien en in kranten verpakt bewaren op een koele plek


Geen opmerkingen:

Een reactie posten