maandag 20 april 2015

Rabarber

Plant van de week is rabarber

Met rabarber hebben veel mensen een haat-liefde verhouding. Het is zo zuur dat de rillingen ervan over je rug lopen. Tegelijkertijd is het lekker, fris en fruitig.

Rabarber is makkelijk te kweken. Het neemt genoegen met een plaatsje in de halfschaduw. Daar kan het lange tijd blijven staan. Na een jaar of 8 is het wel goed om de plant te verjongen en dan te verplaatsen naar een nieuwe stek. Iedere stuk verhoutte wortel met een oog wordt weer een nieuwe plant. Gooi het oude middelste deel weg, daar is geen eer meer aan te behalen.

Scheuren van oude planten kan het beste als er (nog) geen blad in zit. In de wintermaanden dus, als het niet vriest. Het is een alle opzichten een stevig plant, flink hakken om hem te splitsen is dus wel eens nodig, maar ja het is je moeder niet.

Ik geef jaarlijks koemest om de plant aan voldoende voeding te helpen, ik oogst er ook flink van. Meestal tot de langste dag (21 juni). Daarna krijgt de plant de kans om een beetje bij te komen van al het gepluk.
Rabarber komt vroeg op gang in het jaar




















Rabarber is jaarlijks mijn eerste oogst van de tuin. De plant loopt al vroeg uit in het voorjaar en zodra de bladeren uitgevouwen zijn stop de lengtegroei van de stengels, dan pluk ik ze.
Ik kook het gewoon met een scheutje water tegen het aanbranden, suiker naar smaak aan het eind toevoegen of een heerlijke crumble uit de oven: http://etenuiteigentuin.blogspot.nl/2010/05/rabarbercrumble.html

Als rabarber het naar de zin heeft gaat hij bloeien, als je dat niet erg vindt, dan is er niets aan de hand. Wil je echter de heerlijke stengels blijven oogsten dan is het verstandig de bloemknoppen eruit te breken.

Oogsten doe je door de stengels van de plant te trekken. Een stevig ruk met een iets zijwaartse beweging zorgt ervoor dat de bladsteel aan de voet van de plant losgaat. Op die manier houdt je een nette plant en heb je de langste stelen. Het schijnt dat de plant kan gaan rotten als je de stengels niet goed oogst. Mij lijkt het een sterk verhaal voor zo'n degelijke plant, maar ik vind het veel te lekker om er onnodig stukjes stengel aan de plant te laten zitten, dus ik ga het niet uitproberen.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten