woensdag 18 maart 2015

Vaste planten zaaien

Met eenjarige zaaien zijn veel tuin enthousiastelingen wel bekend. Van eenvoudige afrikaantjes, lathyrus tot zonnebloemen, iedereen heeft zijn pogingen min of meer succesvol afgerond.
In het verleden heb ik wel eens vaste planten gezaaid. Dat is toen eigenlijk wel goed bevallen. Heel lang me er niet meer mee bezig gehouden. Dit jaar dacht ik daar eens verder mee te experimenteren.

Ik heb dus een variatie aan vaste planten gekozen om uit te proberen. Toen ik de pakjes kreeg en de eisen op het pakje zag heb ik me toch wel even achter mijn oren gekrabt. Eenmaal aan de slag viel het wel mee.
De enige die echt ingewikkeld lijkt te zijn is de Cimifugia racemosa atropurpurea, tegenwoordig bekend onder de naam Actaea racemosa. Eerst 3 maanden op 21 graden, dan 3 maanden in de koelkast en dan weer op 21 graden, met de waarschuwing dat ontkieming langzaam kan zijn. Mocht het niet lukken opnieuw de koelkast in. Ik heb ze na het zaaien in de vriezer te gestopt om het proces te versnellen, ook al zegt het zakje dat ze niet in de vriezer mogen. Mocht dat niet werken, dan kunnen we nog altijd de aanwijzingen van het zakje nauwgezet volgen.

















Ik heb wel een aantal andere vaste planten gezaaid.
De Rudbeckia fulgida ‘Goldsturm’, Salvia patens, Amsonia tabernaemontana, Achillea filipendula ‘Cloth of gold’ en Aconitum carmichaelli.
En omdat ik ze grappig vind: Primula auricula. In de Victoriaans tijd waren deze veredelde primula’s razend populair. Ze zijn nog steeds verkrijgbaar in de meest vreemde vormen en kleuren.
De zaadjes van miniscuul tot redelijk stevig van maat heb ik in een zelf gemengde zaaigrond gestopt: half zand, half potgrond.

De Salvia patens komt al snel op, in het verwarmde kasje
















De Aconitum heb in de koelkast gezet, daar moeten ze drie maanden afkoelen voor ze in de warmte zullen ontkiemen.
Een aantal planten heb ik in een verwarmd kasje gezet, waar ook de tomaten, paprika’s en pepers in staan om snel kiemen te bevorderen.
De rest gewoon in een koude bak, mochten ze geen zin hebben om zo te kiemen verhuis ik ze naar de warme, daar zal over twee weken wel weer plek zijn.
Nu is het dus een kwestie van afwachten tot er kiemblaadjes verschijnen.

Aconitum mag tot 2 juni in de koelkast
















Omdat ik het toch niet laten kon heb ik ook nog een aantal eenjarigen gezaaid. De overbekende Lathyrus. En daarbij voor mij nieuwe: Nicotiana sylvestris, tabaksplant en een blauwe chrysantachtige: Heteropappus ‘Blue Knoll’.

Als het allemaal gaat ontkiemen krijg ik het nog druk met het verspenen en uitplanten van de zaailingen. Het wordt druk in mijn serre.

Update op de groenten

De vorige week gezaaide tomaten en paprika's steken hun kopjes al uit de grond.

Zoals te zien is zijn de tomaten een stuk sneller dan de peper
De paprika's schieten ook al lekker op



Geen opmerkingen:

Een reactie posten