donderdag 26 maart 2015

kapucijners

Kapucijners heb ik voor laten kiemen in een leeg ijsbakje met deksel. (Zie mijn artikel voorkook) Op nat keukenpapier.
Gisteren was het nodig dat ze de grond in gingen. Als ze te ver groeien slaan ze minder goed aan.
Voorkiemen doe ik omdat ik heb gemerkt dat ze beter opkomen en minder last hebben van vraat van vogels en muizen. Dit is minder werk dan een paar keer opnieuw zaaien.

Op onderstaande foto zijn de wortels goed zichtbaar en hier een daar het groen van de kiemblaadjes.
De wortels graaien al hongerig om zich heen
















Ik leg de uitgelopen kapucijners netjes naast elkaar. Ze gaan het toch bijna allemaal doen en staan ze elkaar minder in de weg. Iets meer werk, maar het levert een goed resultaat.

Netjes in het gelid in de geul

















Kapucijners zijn klimmers, ze kunnen wel twee meter hoog worden. Ze kunnen tegen het gaas opklimmen, ook makkelijk met het oogsten, je hoeft niet zo te bukken.

Over een paar weken zal ik de andere kant van het gaas een rijtje zaaien, dan wordt de oogst een beetje gespreid. Ik ben dol op kapucijners, maar om ze nu een paar weken iedere dag te eten is ook mij te gortig.

Dichtgooien en watergeven.
Ik heb de geul dichtgegooid met eigengemaakte compost. En dan geef ik goed water, zodat de wortels contact kunnen maken met de grond en er hun voedingstoffen uit kunnen halen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten