dinsdag 24 maart 2015

geduld

Het zaaien van vaste planten blijkt een kwestie van geduld.
Er is nog niets te zien. Alleen de Salvia patens en de Heteropappus 'Blue knoll' komen op. De Heteropappus is tweejarig, en de Salvia wordt hier als eenjarige aangeboden. Dat snap ik nu, als het zaad zo makkelijk op komt, waarom moeilijk doen met de plant vorstvrij te laten overwinteren.

De Salvia patens heb ik onderworpen aan een klein experiment. Een potje in een verwarmd kweekkasje, de ander in een onverwarmd kasje. Hieronder het resultaat van twee weken in de kou. Zowel verwarmd als onverwarmd kan. Als beloning heb ik deze Salvia's ook warme voeten gegeven, kunnen ze een inhaalslag maken.

Salvia patens uit de koude bak
















Heteropappus 'Blue Knoll' in het onverwarmde kasje
















Vaste planten in het wild

In de tuin komen ook vaste planten op, Lupine en Doronicum pardalianches hebben zichzelf uitgezaaid. Ik zal de zaailingen koesteren, verzorgen en pamperen.
Goed opletten in de tuin loont. Niet alles rücksichtslos eruit trekken. Het is dus handig als je zaailingen kunt herkennen. Dat geldt voor bloemen, maar natuurlijk ook voor groenten.

Lupine

Doronicum pardalianches, voorjaarszonnebloem






























Okselbolletjes

In het najaar heb ik okselbolletjes van lelies in een potje gestopt. Ze zijn de winter goed doorgekomen en beginnen ook al uit te lopen. Met een beetje geduld bloeien ze over een paar jaar. En als ik de felgekleurde oranjerode leliehaantjes uit de buurt kan houden.
Het gaat een verrassing worden hoe deze eruit gaan zien. Ze waren al uitgebloeid toen ik de bolletjes geplukt heb.

Opkomende lelies

Geen opmerkingen:

Een reactie posten