zondag 28 augustus 2016

Pruimenoogst

De pruimenboom heeft dit jaar weer zijn best gedaan. Ondanks de aantasting door een zwam! Ik geniet er extra van met de wetenschap dat elk moment de boom kan omwaaien omdat de wortels aangetast zijn. Zolang er oogst is, is er jam.

Ik heb op verschillende wijzen jam gemaakt, met geleisuiker extra, daar zit van alles in waardoor je in een paar minuten jam hebt. Door de aanwezigheid van conserveringsmiddelen hoeft er minder suiker toegevoegd te worden. Ik heb een serie gemaakt met 'normale' geleisuiker, daar zit extra pectine in zodat de jam snel geleerd. Daar zit meer suiker in om de jam ook houdbaar te maken. En als laatste heb ik ouderwetse jam gemaakt. Per kg pruimen een halve kg suiker toevoegen en het sap van een citroen. Koken en goed roeren, dit goedje heeft de neiging aan te branden. Dit is geen haastklus, de jam moet inkoken en wordt dan dik. De juiste dikte is vast te stellen door een beetje op een bordje te doen, af te koelen en dan weet je of de dikte naar wens is.

Ook heb ik pruimenmoes gemaakt: Pruimen tot moes koken met een beetje suiker voor de smaak. In weckpotten doen, deze wekken in een ketel met water. 20 minuten op 80 graden koken. Het werkt ook door ze in een jampotje te doen, deksel erop, omdraaien en even laten staan. De potjes trekken vacuum en klaar is Kees.

Hieronder het proces van boom tot pot:

Reine Victoria

Een klein deel van de oogst

De jamfabriek
Koken en nog eens koken

Voorraad


Geen opmerkingen:

Een reactie posten