zondag 10 april 2016

Mesten

Plantjes groeien niet zomaar, zij hebben voedingsstoffen nodig. Mest bijvoorbeeld. Vanwege allerlei strenge regels over mestverwerking is het niet makkelijk meer om mest te krijgen. Je kunt het wel krijgen, maar krijg het dan maar eens op de tuin. Het vervoer is het grootste probleem.

Omdat het zo'n tien jaar geleden was dat ik een bodemonderzoek heb laten doen, heb ik eerder dit jaar een zakje grond opgestuurd en na verloop van tijd kreeg ik een bemestingsadvies. Daarin staat precies vermeld hoe het met de voedingstoestand is gesteld. Aansluitend lieve kijkbuiskinderen staat erin wat en waar je moet bemesten.

Vervolgens moesten we dus die mest zien te verwerven. Dat is gelukt. Een rib uit mijn lijf. Het zit dan ook netjes bepakt en bezakt, zodat het veilig vervoerd kan worden over 's lands wegen.


Beendermeel, bloedmeel, vinessekali, kieseriet en gedroogde koemestkorrels

Volgens voorgeschreven verhouding heb alles gemengd. Kalk en koemest gaan niet goed samen, daar moeten dan minstens twee weken tussen zitten. Maar dat speelde niet, er hoefde geen kalk in mijn tuin. Alles dus gemengd en uitgestrooid over de akkeren. Toch nog wel pittig werk om alles erdoorheen geharkt te krijgen. Dat is wel nodig, anders waait het weg. Ik doe dit niet voor de buren.


Het resultaat is dat de bedden klaar om gevuld te worden. Goed bemest voor een vruchtbare bodem en een overweldigende oogst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten