maandag 14 maart 2016

Rozen

Niets romantischer dan rozen
  1. de tijd baart rozen (= ook de diepste (geestelijke) wonden helen na verloop van tijd)
  2. er zijn geen rozen zonder doornen. (=bij elk geluk is er ook verdriet.)
  3. geen rozen zonder doornen (=bij het geluk hoort ook een beetje tegenslag)
  4. het leven gaat niet altijd over rozen. (=het is niet altijd zo mooi, iedereen heeft wel eens tegenvallers)
  5. niet over rozen gaan (=er zijn nogal wat moeilijkheden.)
  6. op rozen zitten (=erg gelukkig zijn en goed hebben)
  7. rozen voor de varkens/zwijnen strooien (=iets goed doen voor mensen die dat niet waarderen)
  8. rozengeur en maneschijn (=totaal geluk)
Bovenstaande gezegdes heb ik niet zelf bedacht maar netjes gecut en gepaste van www.woorden.org

In de tuin van Prof dr N. in Schotland sukkelde de rozen een beetje. Veel groen weinig bloemen. Totdat ik rigoreus met mijn snoeisschaar aan de gang ging. Tot afgrijzen van de eigenaar van de rozen. Ik zou de hele boel om zeep helpen. Na een half jaar gingen tot zijn onsteltenis, verwondering en blijdschap de rozen prachtig bloeien. Het doet mij denken aan een ander bekend gezegde: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Rozen snoeien

Rozen snoeit men in het voorjaar, traditiegetrouw in maart, als het niet vriest. Uit ervaring weet ik dat februari ook goed kan, zelfs januari is niet al te ernstig. Men is bang dat de nieuw uitgelopen knoppen invriezen. Als dat gebeurt, hebben zo nog wel wat knoppen over om uit te lopen. Rozen zijn taai. Maak je dus niet al te druk over het tijdstip.
Rozen kun je best kort snoeien, zolang er maar een paar ogen over zijn die uit kunnen lopen. Het is handig om te snoeien net boven een naar buiten groeiend oog, zodat de stuik niet te dicht wordt en het snoeien of knippen van rozen lastig wordt. Dat is het. Kun je niet kiezen, gebruik dan de heggeschaar, die roos maakt het niet uit hoor.

 Voor behandeling, ongeveer 1-1,25 meter hoog

 Ik heb ongeveer 20 -30 cm overgehouden


Geen opmerkingen:

Een reactie posten