zaterdag 21 juli 2012

Bietensalade

Op veler verzoek het fameuze recept van bietensalade. Het enig punt is dat ik geen recept heb, ik doe verschillende dingen bij elkaar en proef of het lekker is. Daarbij is mijn gemoedstoestand, het tijdstip van de dag en het voorhanden zijn van verschillende ingrediënten ook van invloed op het eindresultaat.

Mijn basisrecept is als volgt:

  • bieten (uit eigen tuin)
  • ui (idem van hetzelfde, ze staan er tenslotte vlakbij)
  • augurk, uit een pot
  • haring, van de haringkar.


Het recept is verder heel makkelijk: Kook de bieten gaar, snijdt ze klein, doe ze in een kom en laat ze wat afkoelen.
Snijd de overige ingrediënten klein en hussel alles luchtigjes door elkaar. De uien in dunne ringetjes, of halve of kwarten, als het maar dun is, de haringen zo groot als de bietenstukjes en de augurken een beetje er tussen in.
De basis is klaar. Eigenlijk is het een broodje haring met zuur en uien, maar dan in plaats van brood bieten.
Hoeveelheden mag je zelf uitvogelen, ik kan schrijven twee bieten, maar ik krijg bieten uit mijn tuin in de grootte van een golfbal, een tennisbal en nog groter....Mijn vuistregel is per tennisbal biet een haring.

De dressing: deze salade mag een stevig dressing hebben. Ik gebruik flink zure azijn, met een beetje olie, peper en zout. Persoonlijk vind ik dille een must in deze salade, maar vaak slecht verkrijgbaar of het bakje ingevroren dille uit de tuin is leeg. Als je dille over hebt, klein hakken en in de vriezer doen, blijft lekker, ontdooit in een mum van tijd gebruik nooit gedroogde dille, dat smaakt naar gedroogde peterselie, stoffig dus.
Verder is er de keuze om balsamico bij de dressing te doen, gaat goed samen met bieten, maakt het wat zoeter, als je daar van houdt of in de stemming voor ben.
Mierikswortel, een beetje geraspte (verse) mierikswortel geeft een beetje extra bite aan de dressing. Ook uit een potje kan, maar dan moet je er wel een goede schep bij doen. Scherpe mosterd geeft een vergelijkbare effect.

En als het dan klaar is ziet het er zo uit:

Heerlijke bietensalade.

De bietensalade kun je voor meerdere dagen maken, het is heel lekker als de bieten nog een beetje lauw zijn, een nachtje in de koelkast doet wonderen en dan smaakt het weer heel lekker.
Andere ingrediënten om toe te voegen: aardappelen, niet teveel, anders wordt het een aardappelsalade, hardgekookte eieren en stukjes zure appel. Wanneer je zoveel andere dingen toevoegt kun je ook wat andere zaken weglaten, zoals de haring, de augurk. Een ding is toch raar om weg te laten en dat zijn de bieten.
Eet smakelijk


Geen opmerkingen:

Een reactie posten