donderdag 8 juli 2010

Hoogzomer

Het is nu al een tijdje warm en droog weer, dat betekent voor de tuin veel water geven, vooral de nieuwe aanplant. Alles wat ik gezaaid heb moet het zelf maar uitzoeken en tot nu toe gaat dat goed.

Verdwenen zijn de kapucijners, voor een deel in onze magen en voor een deel in de vriezer. Hetzelfde geldt voor de tuinbonen. Ook heb we wat kroppen sla gegeten en niet te vergeten de rucola, ook de tweede lichting radijs is gelicht. De eerste bieten zijn al veranderd in een salade en er liggen enkele rauw en fris in de koelkast om opgegeten te worden.

Ook de eerste aardappels zijn er al uit. Frieslander en wat opschot van vorig jaar. Dit weekend zullen de Belle de Fontenay eruit moeten, het loof begint geel te worden

Ik heb de kolen uitgeplant: drie rijen, met een rij rode, een rij savooie- en een rij witte kool.
Tevens zijn de spruitkolen uitgeplant, maar die hangen nog een beetje, dus afwachten of die het warme droge weer trekken, ik geef ze natuurlijk met veel liefde water.

De andijvie was doorgeschoten dus die is op de composthoop beland, ik heb ondertussen nieuwe gezaaid. Zowel rechtstreeks in de volle grond als thuis in perspotjes. Die laatste kwamen na twee dagen al op.

De aardbeien oogst was goed dit jaar. De smaak viel enigszins tegen dus later dit jaar gaan we toch maar rassen bestellen die meer smaak hebben, om het nieuwe bed te vullen.

Afgelopen dinsdag heb ik ook de knoflook gerooid, klein maar geurig, dus de smaak zal wel goed zijn. Ze liggen nu in de achtertuin te drogen.

hieronder een paar foto's die ik heb gemaakt ter illustratie van de teksten die ik (nog) niet geschreven heb de afgelopen 6 weken.

Red salad bowl, zo is goed te zien waar de naam vandaan komt

Tuinbonen


Belle de Fontenay ook mooi in een boeket

Geen opmerkingen:

Een reactie posten